Menu

Wat is een tweede spoor re-integratiebureau?

Een tweede spoor re-integratiebureau (en 2e spoor re-integratie in het algemeen) heeft 1 hoofddoel: het plaatsen van een werknemer die zijn eigen functie (nog) niet kan uitvoeren in passend werk bij een andere werkgever. Door een werknemer uit te plaatsen creëer je enerzijds toekomstperspectief voor je werknemer en anderzijds kostenbesparing voor je bedrijf. We kunnen dus stellen dat een werkgever en werknemer beide profijt hebben van de inzet van een goed re-integratiebureau.

Maar hoe kies ik een goed re-integratiebureau?

Hieronder 4 vragen die je moet stellen als je een re-integratiebureau uitkiest.

1. Stel de juiste vragen

Iedere casus is anders, dus iedere casus behoeft een andere aanpak om tot resultaat te komen. Waar de ene medewerker zelfredzaam is en enkel sturing behoeft, heeft de andere medewerker misschien een training digitaal solliciteren nodig voordat hij actief op zoek kan naar ander werk.

Maak voor jezelf (of eventueel samen met de medewerker) helder wat je van een re-integratiebureau verwacht en vraag na bij het re-integratiebureau of ze dit kunnen bieden. Je kunt hierbij denken aan de volgende interventies: hulp bij opstellen CV en/of sollicitatiebrieven, training digitaal solliciteren, sollicitatiegesprekstraining, motiveringsgesprek met werknemer of jobhunting.

Zorg er in ieder geval voor dat in het intakeverslag een persoonsprofiel en zoekprofiel wordt geformuleerd en dat de inspanningen regelmatig worden vastgelegd in voortgangsrapporten.

Vraag het re-integratiebureau of ze de interventies kunnen bieden welke jij nodig denkt te hebben en vraag ze mee te denken hierover.

2. Beoordeel de prijs/kwaliteit verhouding

Het is moeilijk om verschillende trajecten inhoudelijk met elkaar te vergelijken, maar je kunt natuurlijk wel kijken en beoordelen wat je krijgt voor de prijs die je betaald. Let niet alleen op het aantal contactmomenten dat het re-integratiebureau heeft met de medewerker, maar ook het aantal keren dat de contactmomenten worden vastgelegd in een rapport. Deze rapporten vormen uiteindelijk een onderdeel van je re-integratiedossier richting UWV. Dit wil je dus goed op orde hebben!

Daarnaast bieden sommige re-integratiebedrijven ook hulp bij het opstellen van een detacheringovereenkomst bij de uitplaatsing van een werknemer of helpen ze (zowel werkgever als werknemer) bij het indienen van de WIA-aanvraag.

Vraag het tweede spoor re-integratiebureau om een offerte.

3. Check de opleiding en werkervaring van het personeel

Het beroep re-integratiebegeleider is geen beschermd beroep. Dit betekent dat iedereen zich een re-integratiebegeleider kan noemen en een re-integratiebureau mag starten. Om ervoor te zorgen dat je een goed re-integratiebureau inschakelt is het goed om uit te vragen welke eisen het bedrijf stelt aan hun werknemers.

Vraag het re-integratiebureau welke eisen ze stellen aan hun personeel ten aanzien van opleiding en werkervaring.

4. Zijn ze ‘Poortwachterproof’?

Drie maanden voordat de twee jaar ziekte wordt bereikt zal er een WIA-aanvraag plaatsvinden bij UWV. Hier zal UWV onder andere toetsen of de inzet van de tweede spoor re-integratie voldoende is.

Geen plaatsing bij een andere werkgever betekent niet automatisch onvoldoende inspanning. Je dient te kunnen aantonen dat het uiterste is gedaan om de medewerker uit te plaatsen. Vraag het tweede spoor re-integratiebureau of hun begeleiding ‘poortwachterproof’ is.

Meer informatie of wellicht zelf ondersteuning nodig? Neem gerust contact met ons op