Wat is kortdurend zorgverlof precies?

Kortdurend zorgverlof is niet zomaar voor werknemers die een pauze willen nemen van het gewone werk. Werknemers gebruiken hun kortdurende zorgverlof om in geval van nood bij de familie te zijn. Het verlof is bedoeld voor een persoonlijke of familiale aangelegenheid. In deze blog leggen we uit wat kortdurend verlof precies is, hoeveel verlofdagen u heeft en meer vragen die je hebt.

Wanneer heb ik recht op kortdurend zorgverlof?

U kunt alleen kortdurend zorgverlof opnemen als dat redelijk voor u is. Kortdurend zorgverlof is geen vervanging voor zwangerschaps-, vaderschaps- of adoptieverlof, of verlof voor personen ten laste, hoewel u het mogelijk tegelijk met een van deze andere vormen van verlof kunt opnemen. U hebt recht op kortdurend zorgverlof in één van de volgende omstandigheden:

  • U hebt uw zwangerschaps-, vaderschaps- of adoptieverlof opgebruikt en u hebt recht op werkhervatting volgens een verminderd arbeidspatroon
  • U hebt geen zwangerschaps-, vaderschaps- of adoptieverlof opgenomen, maar bent afwezig geweest van het werk wegens zwangerschap, bevalling of adoptie
  • U heeft verlof nodig omdat u voor een ouder familielid zorgt dat een ernstige gezondheidstoestand heeft en anders naar het ziekenhuis zou moeten
  • U moet vrij nemen omdat uw kind ziek is en meer dagelijkse zorg nodig heeft dan normaal.

Hoeveel kortdurend zorgverlof heb ik per jaar?

Het kortdurend zorgverlof is een nieuw voordeel dat werkgevers hun werknemers moeten aanbieden. Het gaat om betaald verlof, dat werknemers kunnen gebruiken wanneer zij voor een ziek familielid of iemand met een handicap moeten zorgen.

U kunt het gebruiken in het geval van een direct familielid, zoals uw kinderen of echtgenoot, en in bepaalde gevallen kunt u het gebruiken voor andere naaste familieleden, zoals uw ouders of uw schoonfamilie.

Uw verlof is maximaal 2 keer het aantal uren dat u per week werkt. Werkt u bijvoorbeeld 32 uur per week? Dan heeft u recht op maximaal 8 dagen of 64 uur zorgverlof binnen een periode van 1 jaar.

Krijg ik tijdens kortdurend zorgverlof betaald?

Of u tijdens uw verlof wordt doorbetaald, hangt af van het beleid van uw bedrijf. Sommige werkgevers betalen u door terwijl u voor uw gezin zorgt, andere doen dat niet.

Als u tijdens uw verlof wordt doorbetaald, is dat meestal een percentage van uw salaris. Het kan ook 100% van uw salaris zijn als uw werkgever naast het traditionele ziekteverlof en de vakantiedagen ook een verzekering voor medisch gezinsverlof of een verzekering voor kortdurend zorgverlof aanbiedt.

Als u in loondienst bent (dus niet per uur betaald wordt), moet u volgens de wet betaald worden tijdens kortdurend zorgverlof – maar alleen als u minder dan drie dagen aaneengesloten afwezig bent. Als u langer dan drie opeenvolgende dagen afwezig bent, hoeft u werkgever u niet te betalen voor de vrije tijd.

Als u een per uur betaalde werker bent, hoeft uw werkgever u niet te betalen voor de tijd die u tijdens het kortdurend zorgverlof mist.

Burn-out voorkomen: wat kunt u als werkgever doen?

Een burn-out bij werknemers is natuurlijk geen pretje, zowel voor die persoon zelf als voor u als werkgever. Wat kunt u als werkgever doen om dit zo goed als mogelijk te voorkomen? Waarom is een burn-out voorkomen belangrijk en hoe zit het met de cijfers? Op deze vragen geven we in dit artikel antwoord.

Toename burn-out door COVID-19 pandemie

De coronaperiode is bij werknemers niet in de koude kleren gaan zitten. CNV Vakbond deed onderzoek en daaruit bleek dat maar liefst 36% van de werkenden met meer werkstress kampt naarmate de crisis langer duurt. Ruim 1 op de 5 zit zelfs tegen een burn-out aan te hikken, zo bleek uit de ondervraging van 2600 leden. De cijfers zijn flink toegenomen sinds het begin van COVID-19 in oktober 2020. Ook andere onderzoeken en de meldingen bij zorgverleners en verzekeringen bevestigen de flinke toename van burn-outs. Het is tegenwoordig zelfs beroepsziekte nummer 1.

Het belang van burn-out voorkomen

Grote kans dat bij u als werkgever de alarmbellen gaan rinkelen bij het zien van deze cijfers. Allereerst wilt u een gezonde werkomgeving creëren en anderzijds kunt u die werknemers niet missen nu de crisis tegen zijn einde begint te lopen. Wanneer een werknemer eenmaal een burn-out heeft dan kunt u al snel een lang traject verwachten, omdat dit psychische verschijnsel niet met ‘een paar dagen uitzieken’ op te lossen is. Grijpt u echter al in een eerder stadia in, dan is dit vaak door middel van de juiste ondersteuning tijdig aan te pakken, zodat een burn-out op termijn voorkomen kan worden.

Hoe ontstaat een burn-out?

Om te weten hoe u een burn-out bij werknemers kunt voorkomen, is het belangrijk om te weten welke factoren een burn-out triggeren. Vaak is het een combinatie van factoren, waarbij werkstress absoluut bovenaan het lijstje staat. Ook een ongebalanceerde werk-privé, overige (persoonlijke) stressfactoren, omgeving en zelfs genetica kunnen invloed hebben op het feit of iemand een burn-out gaat ontwikkelen. Bij een burn-out heeft iemand het gevoel dat de ‘accu’ leeg is. Een langzaam proces waarbij de motor steeds minder goed gaat draaien totdat het op een gegeven moment knapt en de werknemer uiteindelijk emotioneel en fysiek uitgeput geraakt.

Hoe burn-out voorkomen bij werknemers?

Als werkgever is het van belang dat u een gezonde werkomgeving creëert waarbij spanningsfactoren tot het minimum beperkt worden. Daarvoor kunt u onderstaande tips volgen.

1) Vergroot het werkplezier van medewerkers, bijvoorbeeld door ze opdrachten te geven die bij ze passen of door ze eens te verrassen met een presentje, personeelsuitje of vrijdagmiddagborrel. Ga niet direct moeilijk doen als werknemers een (te) lang praatje maken bij het koffieapparaat.

2) Voorkom dat medewerkers bloot worden gesteld aan te veel stress. Dit kunt u onder meer doen door ze regelmatig te complimenteren wanneer ze iets goed doen en door ze ondersteuning te bieden waar nodig.

3) Laat uw medewerkers pauze houden in hun pauze. Probeer ze zo min mogelijk te storen en bied eens aan om een rondje te gaan wandelen voor frisse lucht. Zijn ze een keer 5 minuten later? Maak er geen groter drama van dan nodig, want gemotiveerde medewerkers halen die qua productiviteit dubbel en dwars in ten opzichte van teleurgestelde medewerkers.

4) Ga het gesprek aan met medewerkers. Wat is hun input op het gebied van een betere werkomgeving? Hoe zitten ze in hun vel en hebben ze behoefte aan bepaalde elementen om hun werkstress te verlichten?

5) Zorg voor een prettige werkomgeving. Planten zorgen er bijvoorbeeld voor dat werknemers minder snel ziek worden (is bewezen). Ook comfortabel kantoormeubilair is van uiterst belang. Investeer waar nodig in innovaties of opleidingen.

6) Geef voorlichting over burn-out en signalen en benadruk dat werknemers altijd bij u of een ander terecht kunnen als zij ergens over willen praten of signalen herkennen, omdat u er alles aan wilt doen om te zorgen dat men zich prettig voelt en daarin ondersteuning wilt bieden waar mogelijk.

7) Ga respectvol om met de werk-privé balans. Maak duidelijke afspraken over thuiswerken en bijbehorende tijden en laat uw medewerkers waar mogelijk vrij qua pauzetijden. En zorg dat ze na werktijd en in vakanties ook écht vrij zijn, zonder dat u ze stoort voor zaken die kunnen wachten.

Hulp bij verzuimbegeleiding

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips die, afhankelijk van het werk en de werknemers, toegepast kunnen worden voor het voorkomen van een burn-out. Mocht de situatie helaas toch daar zijn, dan staan we u bij Proficiënt Verzuimbegeleiding graag tot dienst om u te adviseren en ondersteunen in het re-integratieproces. Ook een arbeidsdeskundig onderzoek behoort tot de mogelijkheden. Aarzel niet en neem contact met ons op.